Nečekaný rok 2020
Je tu únor a loňský rok 2020 už víc než měsíc za námi. Pro nás, Chuť Moravy, byl hodně zajímavý. Od velkého covidového třesku v březnu, který vyvolal paniku, obavy a nejistotu, přes téměř normální léto až po podzim, který v pozitivním smyslu obrátil naši firmu vzhůru nohama. Nakonec jsme nevěděli kam dřív skočit, ale když jsme odeslali poslední objednávky, zůstal v nás úžasný pocit z toho, jak jsme díky Vám, našim zákazníkům, dokázali tento hodně zvláštní rok překonat. A abychom na něj jen tak nezapomněli, raději jsme si vše sepsali do souhrnného článku, hodili na náš blog a rádi se něj podělíme i s Vámi...
Začátkem ledna 2020 jsme se, jako každý rok odpočatí sešli všichni v Modřicích ve firmě a s hlavami plnými nápadů jsme začali plánovat, do čeho se pustit nejdříve.
Po dořešení restů z předchozího roku vznikl plán zhruba o těchto bodech:
- uvést na trh několik novinek (Z předchozího roku jsme měli otestované Višně z Líšně, zčásti otestovanou hořčici a ze spolupráce s Mendelovou univerzitou měly vzejít nakládané artyčoky z Moravy + v záloze ještě pár dalších nápadů, na kterých by stálo za to zapracovat a otestovat je pro případnou výrobu v dalším roce. )
- Vyladit pár receptů na moravské občerstvení, vymyslet stylový stánek a zůčastnit se s ním několika akcí včetně veletrhu Salima a Ampér.
- Vytvořit úžasnou brněnskou kuchařku s recepty kuchařů vyhlášených brněnských podniků, kde budou hlavní roli hrát naše delikatesy a jejich příběhy.
Jednotlivé body jsme rozpracovali na konkrétní úkoly, rozdělili si je a začali na nich pracovat.
Koronavirus zamíchal kartami
Práci na konci února přerušily jarní prázdniny, po kterých se začaly šířit zprávy o čínském viru na evropských sjezdovkách. Počáteční optimismus postupně nahradila skepse, po tom, co jedna za druhou byly rušeny plánované akce, včetně veletrhů. A pak to přišlo - svět se ze dne na den zastavil a to včetně naší firmy. Ve chvíli, kdy se zavřely školy, zůstala větší část našeho týmu doma s dětmi a i zbytek pracoval z domova.
Po pár dnech, jakmile se všichni uklidnili a našili roušky do zásoby :), jsme s
Vlastíkem potřebovali vymyslet krizový plán, co dál. Vzhledem k tomu, že jsme právě řešili s Romanem Hřebeckým z Pábení rychlý workshop ohledně marketingu, využili jsme jeho schopností a připravili plán společně.
Po první fázi paniky jsme se uklidnili a zhodnotili, že není potřeba se za každou cenu pouštět do nových projektů, ale naopak vyčkat a soustředit se na náš každoroční cíl a tím je zvládnutí předvánoční sezony, která nás už několik let v podstatě živí.
První, co jsme museli rozhodnout bylo nastavení výrobního plánu, protože se s jarem blížily i sběry plodin a z nich výroba sezónních delikates. Vzhledem k velké nejistotě a částečným zásobám z předešlého roku, jsme se nakonec rozhodli jít cestou méně zboží = méně rizika.
V květnu jsme tak posbírali v Hustopečích jen pár kilo zelených mandlí, kterých po jarních mrazech bylo na stromech jako šafránu a v červenci pak višně na naši novinku Višně z Líšně. Zbytek produktů jsme v nějakém množství měli skladem..
Další plánovanou novinku, nakládané artyčoky, jsme sice chuťově vyladili, ale následná realita při zpracování první várky, těchto pro moravu netypických květů bodláku, nám ukázala, že jsme ekonomicky úplně mimo mísu. Různá kvalita, velikost a tím pádem i pracnost zpracování jednotlivých artyčoků celou výrobu prodražila tak, že to celé nedávalo smysl.
Tím, že odpadla většina sběrů a výrobních dnů, rozhodli jsme se tento čas věnovat marketingu a to především zaměřeného na koncového zákazníka. Ano, zní to dost neosobně, ale jednoduše jsme chtěli dostat naše dobroty blíž k běžným lidem. K vám, co máte rádi zajímavé chutě, rádi experimentujete a podporujete lokální domácí výrobky, vyráběné ručně a s nadšením.
Jako první krok jsme se rozhodli na naše stránky www.chutmoravy.cz zařadit novou rubriku Blog. Chtěli jsme se více podělit o naše tipy a záměry, představit detailněji naše produkty, poodkrýt něco ze zákulisí jejich vzniku, seznámit vás s našimi dodavateli. Prostě nechat vás trochu nahlédnout pod naši firemní pokličku. S tímto krokem se automaticky pojil i ten další a to, začít také více pracovat se sociálními sítěmi, konkrétně s facebookem a instagramem.
Protože jsme toto předsevzetí měli už několikrát a nikdy nám nevydrželo déle než pár týdnů, domluvili jsme se s našim kamarádem, novinářem a fotografem Tomášem Hájkem, že nám s ním pomůže.
A tak jsme už na konci prázdnin začali plánovat a zveřejňovat pravidelně nejrůznější facebookové posty a také pravidelně přispívat do našeho blogu. Nečekali jsme, že to okamžitě přinese nějaké velké reakce, věděli jsme, že i tohle je běh na dlouhou trať. Ale těšili jsme se z každého komentáře, sdílení i nového lajku nebo otázky v messengeru. Poctivě jsme odpovídali, plánovali další aktivity, posty a blogové články.
A tato pravidelnost a vytrvalost se vyplatila. Postupně z jednoho sdílení bylo pět, pak deset, padesát…. Jeden z našich příspěvků na FB má dnes už dokonce přes tisíc sdílení. Větší dosah příspěvků jsme podpořili placenou propagací na Facebooku. S tou nám pomohl další kamarád Michal Baláž, který z nemalé části přispěl k tomu, co následovalo.
S rostoucím povědomím o naší značce a nevšedních produktech jsme začali pociťovat změny i u nás ve firmě. Objednávek přibývalo, my jsme měli radost a všechno jsme zabalili, poslali, zabalili, poslali, zabalili, poslali. Ale objednávek přibývalo.
Tato situace pro nás byla úplně nová. Většinou jsme před vánocemi řešili objednávky pro naše firemní zákazníky, ale e-shop byl pro nás jen povinný doplněk a z pohledu obratu okrajová záležitost. V předchozím roce v hlavní předvánoční sezoně z něj přišlo za den maximálně 15 - 20 objednávek. Teď jich chodilo denně 50, 80, 100, 120 a na to jsme popravdě nebyli připraveni. Nadšení postupně přešlo do lehké paniky, a to už ve chvíli, kdy jsme si poprvé uvědomili, že to taky může skončit velkým průšvihem! Ve chvíli, kdy jsme v rámci rychlé inventury zjistili, že máme prodané i některé delikatesy, které už fyzicky nemáme, nebylo na co čekat.
Jako první jsme museli stopnout možnost objednávat část našich výrobků na e-shopu. Zjistili jsme, že jsou vyprodané i některé produkty, které už prostě nevyrobíme a tak jsme to raději hned přiznali. Prostě jsou sezónní a my si budeme muset počkat na příští úrodu. Naštěstí velkou část delikates umíme vyrobit i během roku. A tak se naplno rozjela výroba slaninády, plnily se skleničky svatojánskými ořechy (část zásob máme uskladněnu ve velkých barelech), vařilo smrkové i vinné želé a zpracovávaly kdoule. Zkrátka co šlo, to jsme vyráběli.
Důležité bylo, co nejdříve dát o tomto “průšvihu” věděl lidem a tak jsme v e-mailech a telefonech začali trpělivě vysvětlovat, co se děje, proč jsou některé zásilky zpožděné a kdy dorazí. Otevřeně jsme přiznali, co se stalo a naštěstí drtivá většina našich zákazníků to pochopila a dokonce nám fandila. To pro nás byla velká vzpruha!
Zhruba do dvou týdnů, kdy jsme dělali ve dne v noci na obnově sortimentu, jsme mohli postupně na e-shopu znovu zpřístupnit jednotlivé produkty a nové balíčky.
Pauzu jsme také využili k přeorganizaci balících míst. Domluvili se s našim pronajímatelem a přesunuli balení e-shopů do nových provizorních prostor navázaných na náš sklad. Díky tomu jsme vánoční nápor zvládli a bez větších komplikací se probalili až k 18. prosinci, kdy odešly poslední objednávky. Dokonce se nám díky těmto změnám zvedla efektivita až na dvojnásobek a v největším náporu jsme zvládali zabalit až 300 objednávek denně.
Takové množství objednávek a zásilek s sebou samozřejmě přineslo i chyby, ze kterých jsme se ale snažili za běhu poučit a znovu je neopakovat. Za ty se Vám všem ještě jednou zpětně omlouváme, ale dělali jsme vážně, co bylo v našich silách. :) Díky obětavé práci všech z našeho týmu i několika desítek brigádníků, kteří se u nás za sezonu vystřídali, jsme nakonec celou sezonu zvládli úspěšně dokončit.
Poslední slovo v tomto roce ale měl ten, který ho i tak zamotal: Covid-19.
A tak jsme si do jednoho i s několika brigádníky prožili Vánoce doma v posteli a karanténě.
Uvidíme, co nám přinese letošek...
Vám do něj přejeme hlavně pevné zdraví a znovu děkujeme za vaši neskutečnou podporu, díky níž byl loňský rok, zatím našim nejúspěšnějším.
Martin a tým Chuti Moravy.